Motivation and Career Choice: A Qualitative Study

Authors

  • Zulma Gabriela Gastaldo UFLO Universidad
  • Carolina Viviana Rivela UFLO Universidad

Keywords:

Motivación, elección en Mujeres, Enseñanza Universitaria

Abstract

The research entitled Motivation and career choice: A qualitative study on the reasons expressed by women career students of Psychology, Psychopedagogy and Sociology, aimed at describing and analyzing the motivation of the women in the sample, framed in the analysis of the family situation, educational and work history and the reasons for starting a career in the age range studied, based on a case study with a cross-sectional qualitative empirical approach. The results obtained allow us to affirm that intrinsic and extrinsic motivation are present, being influential the age of initiation, gender and personal, family and work factors, as well as institutional determinants and factors related to social representations. The findings of this study are part of a previous research related to explore the motivations that move women between 30 and 40 years old to choose the entrance and start of the undergraduate careers of the Faculty of Psychology and Social Sciences of a private University in the Autonomous City of Buenos Aires.

References

Banda-Castro, A. L.; Arteaga-Soto, A. V. y Cuevas-Rosales, R. M. (2019). Motivación intrínseca en universitarios de una generación de futuros psicólogos. Visión académica 2030. Estrategias de universidades mexicanas, Incunabula https://investigadores.unison.mx/ws/portalfiles/portal/13711363/capMOTvision2020.p

Burín, M. (2008) Las “fronteras de cristal” en la carrera laboral de las mujeres. Género, subjetividad y globalización. Anuario de Psicología 2008, vol. 39, nº 1,75-86 https://www.raco.cat/index.php/AnuarioPsicologia/article/view/99355

Cobo-Rendón, R.; López-Angulo, Y.; Sáez-Delgado, F. y Mella-Norambuena, J. (2022) Engagement, motivación académica y ajuste de estudiantado universitario. Revista Electrónica Educare (Educare Electronic Journal) Vol. 26(3). https://doi.org/10.15359/ree.26-3.15

García-Ripa, M. I., Sánchez-García, M. F. y Risquez, A. (2018). Perfiles motivacionales de elección de estudios en estudiantes universitarios de nuevo ingreso. Universitas Psychologica, 17(3),1-10. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=64755358009

Hernández Sampieri, R.; Fernández Collado, C y Baptista Lucio, M. del P. (2014) Metodología de la Investigación. McGraw-Hill / Interamericana Editores.

Llanes Ordóñez, J.; Méndez-Ulrich, J.L. y Montané López, A. (2021). Motivación y satisfacción académica de los estudiantes de educación: una visión internacional. Educación XXI, 24(1), https://doi.org/10.5944/educXX1.26491

Losada, A. V. y Rodriguez Sas, O. (2020). Retención y deserción universitaria. Neuronum, 6 (3), 162-179. https://www.aacademica.org/analia.veronica.losada/53.pdf

Oñate, M. E., Blanco, C. E. y Gentile, L. G. (2020). Perfiles de Motivación Académica y su variación según sexo en adultos emergentes universitarios. XII Congreso Internacional de Investigación y Práctica Profesional en Psicología. XXVII Jornadas de Investigación. XVI Encuentro de Investigadores en Psicología del MERCOSUR. II Encuentro de Investigación de Terapia Ocupacional. II Encuentro de Musicoterapia. Facultad de Psicología - Universidad de Buenos Aires, Buenos Aires. https://www.aacademica.org/000-007/807.pdf

Ryan, R. M., y Deci, E. L. (2020). Intrinsic and extrinsic motivation from a self-determination theory perspective: Definitions, theory, practices, and future directions. Contemporary Educational Psychology, 61, Article 101860. https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2020.101860

Ynoub, R. (2011) El Proyecto y la metodología de la investigación. Ed. Cengage Learning.

Ynoub, R. (2015) Cuestión de método. Ed. Cengage Learning.

Published

2024-12-24

How to Cite

Gastaldo, Z. G., & Rivela, C. V. (2024). Motivation and Career Choice: A Qualitative Study. Calidad De Vida Y Salud Journal, 17(2), 29-42. Retrieved from http://revistacdvs.uflo.edu.ar/index.php/CdVUFLO/article/view/419

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)