Consequences of violence in the educational sphere
Keywords:
School violence, School abuse, Consequences of school bullying.Abstract
The objective of this study was to analyze the consequences of violence among adolescents in the school environment. For this, a systematic review and critical analysis of the results was carried out, according to the PRISMA-NMA method. The databases used were Dialnet, Redalyc and SciELO, from which 20 scientific articles were selected, which report a general and total sample of 14,532 students, most of which 35% attend the secondary educational level. 40% of the investigations have carried out empirical studies, followed to a lesser extent by other methodological designs. The results affirm that school violence affects students' emotional intelligence, academic performance, self-esteem and socio-emotional state, which can lead to depression and suicide. It was concluded that the consequences of school violence impact psychological health and threaten the physical integrity of students.
References
Ángel Gutiérrez, N. (2019). Análisis bibliográfico de las características y consecuencias de los roles desempeñados en la violencia escolar: agresores, víctimas y observadores. Apuntes de Psicología, 36 (3), 181-190.
*Acosta-Pérez, Paúl; Cisneros-Bedón, Jorge. El Fantasma del Acoso Escolar en las Unidades Educativas Particulares de la ciudad de Ambato. CienciAmerica, Quito, v. 8 n. 1, p. 74-89, 2019.
*Aristimuño, Adriana; Noya, Juan Carlos. (2015). La convivencia escolar y el fenómeno del bullying en la enseñanza secundaria de Uruguay. un estudio de caso. Páginas de educación, v. 8, n. 2, p. 201-224.
Bentovim, A. (2000). Sistemas organizados por traumas: El abuso físico y sexual en las familias Paidós.
*Bosa, Maribel Romero; Bohorquez, Maria Cristina Cuevas; Olarte, Christian Ferney Parra; Malaver, Jennifer Katherine Sierra. Diferencias por sexo en la intimidación escolar y la resiliencia en adolescentes. Psicologia Escolar Educacional, v. 22 n. 3, p. 519-526, 2018.
Cañas-Pardo, E. (2017). Acoso escolar: características, factores de riesgo y consecuencias. Revista Doctorado UMH, 3 (1), 7-7.
* Cardozo-Rusinque, Aura Alicia; Martínez-González, Marina Begoña.; La Peña-Leiva1, Adriana Angélica.; Avedaño-Villa, Inírida.; Crissien-Borrero, Tito José. (2019). Factores psicosociales asociados al conflicto entre menores en el contexto escolar. Educação & Sociedade, n. 40, p. 1-20, 2019.
* Conde Vélez, Sara; Ávila Fernández, José Antônio. "El maltrato escolar en centros de educación primaria en la provincia de Huelva (España)". Psicodebate, v. 18, n. 1, p. 51-71, 2018.
Crespo-Ramos, Samuel, Romero-Abrio, Ana, Martínez-Ferrer, Belén, & Musitu, Gonzalo. (2017). Variables psicosociales y violencia escolar en la adolescencia. Psychosocial Intervention, 26 (2), 125-130.
* Fuentes Chacón, Rosa Maria; SIMÓN SAIZ, Maria José; Garrido Abejar, Margarita; Diaz Valentín, Maria José; Serrano Parra, Maria Dolores; Yubero Jiménez, Serrano. Ser víctima de bullying: prevalencia y factores de vulnerabilidad en adolescentes. Rol de enfermería, v.43, n.3, p. 192-199, 2020.
* Garaya, Rosa Maria Varela, ÁVILA, Maria Elena; MARTÍNEZ, Belén. Violencia escolar: Un análisis desde los diferentes contextos de interacción. Psychosocial Intervention, v. 22, n. 1, p. 25-32, 2013.
* Gutiérrez Ángel, Nieves. Repercusiones Emocionales de la Violencia Escolar: Influencia en la Inteligencia Emocional [Emotional Repercussions of School Violence: Influence on Emotional intelligence]. Acción Psicológica, v. 16, n. 1, p. 143–156, 2019.
* Larrota Medrano, Karina; Esteban Márquez, Raquel; Ariza Díaz, Yesika; Redondo Pacheco, Jesús. Luzardo Briceño, Marianela. Ideación suicida en una muestra de jóvenes víctimas de cyberbullying. Psicoespacios, v. 12, n. 20, p. 19-34, 2018.
Losada, Analía Verónica. (2011). Abuso Sexual y Patologías Alimentarias. Tesis Doctoral. Pontificia Universidad Católica Argentina.
Losada, Analía Verónica, Latour, María Inés (2012). Resiliencia. Conceptualización e investigaciones en Argentina. Psiencia Revista Latinoamericana de Ciencia Psicológica, 4(2), 84-97.
Losada, Analía Verónica, Otero, María Victoria (2016). Pilares de resiliencia en policías, ante una discapacidad física adquirida en acto de servicio. Ajayu Órgano de Difusión Científica del Departamento de Psicología UCBSP, 14(2), 334-351.
* Lucas-Zambrano, Ana Thalía; Luque-Alcívar, Karina Elisabeth; Lucas-Zambrano, Maria de los Ángeles; Zambrano-Álava, Alex Paúl. El maltrato emocional en el rendimiento académico de los educandos. Dominio de las ciências, v. 6, n. 3, p. 967-983, 2020.
Lugones Botell, M., & Ramírez Bermúdez, M. (2017). Bullying: aspectos históricos, culturales y sus consecuencias para la salud. Revista Cubana de Medicina General Integral, 33(1), 154-162.
* Medina Cascales, José Ángel; Reverte Prieto, Maria José. Violencia escolar, rasgos de prevalencia en la victimización individual y grupal en la Educación Obligatoria en España. Estudios y Experiencias en Educación, v. 18, n. 37, p. 97-110, 2019.
* Olivera-Carhuaz, E.; Yupanqui-Lorenzo, D. Violencia escolar y funcionalidad familiar en adolescentes con riesgo de deserción escolar. Ciente, v. 7, n. 3, p. 3-13, 2020.
* Olvera, Adriana Caro; Gutiérrez, José Alfonso Lima. Política educativa, violencia y convivencia escolar. La experiencia en dos escuelas. Ensaio: aval. pol. públ. Educ. v. 28, n. 107, p. 314-334, 2020.
* Orozco Vargas, Arturo Enrique; Mercado Monjardín, Maria del Rocío. Impacto multifacético del ambiente familiar en situaciones de violencia escolar en hombres y mujeres. Psicologia Escolar Educacional, v. 23, p. 1-10., 2019.
* Páez Esteban, Astrid Nathalia; Torres Contreras, Claudia Consuelo; Ortiz Rodríguez, Sandra Patrícia; Campos de Aldana, Maria Stella; Duarte Bueno, Laura María; Niño de Silva, Beatriz Andrea del Pilar. Acoso escolar en adolescentes: rol, tipo de violencia y determinantes. Revista da escola de enfermagem, n. 54, p. 1-9, 2020.
* Pérez-Virtus, A., Larrondo-Ureta, A. Menores, bullying y suicidio. Un análisis de caso a través de los medios digitales de referencia en España. Correspondencias & Análisis, n. 8, p. 55-74, 2018.
Pérez, C. Y. S. (2017). El acoso y violencia escolar en el sistema de educación nacional. Sinergias educativas, 2(1), 20-30.
Perrone, R. (2012). El síndrome del Ángel: Consideraciones a propósito de la agresividad. Paidós.
* Santiago, Resett. Estabilidad de ser victimizado, ser agresor, problemas emocionales y de conductas en adolescentes. ¿estabilidad o cambio? Interdisciplinaria, v. 35, n. 2, p. 341-362, 2018.
* Stéfano Barbero, Mathias. (2017). Hacerse hombre en el aula: masculinidad, homofobia y acoso escolar. Cadernos pagu, n. 50, p. 1-28.
* Vega López, Maria. Guadalupe; González Pérez, Guillermo Julián., Valle Barbosa, Maria Ana; Flores Villavicencio, Maria Elena; Vega López, Augustín. Acoso escolar en la zona metropolitana de Guadalajara, México: prevalencia y factores associados. Salud colectiva, v. 9, n. 2, p. 183-194.
* López, Veronica; Litichever, Lucía; Valdés, René., CEARDI, Andrea. (2019). Traduciendo políticas de convivencia escolar: Análisis de dispositivos sociotécnicos en Argentina y Chile. Psicoperspectivas, v. 18, n. 1, p. 1-15.
Worchel, S; Cooper, J.; Goethals, G. R.; Olson, J. M. (2002). Psicología Social. Madrid: Thomson Editores Paraninfo.
Published
How to Cite
Issue
Section
Copyright (c) 2024 Suzy Medrado, Alejandro Lanuque , Jorge Mario Caruso, Julieta Marmo, Selediana de Souza Godinho
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The authors who publish in this journal accept the following conditions:
1. The authors retain the copyright and assign to the journal the right to first publication, with the work registered under the Creative Commons Attribution license, which allows third parties to use what has been published as long as they mention the authorship of the work and the first publication in this journal.
2. Authors may make other independent and additional contractual agreements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) provided that they clearly indicate that the work was first published in this journal.
3. Authors are permitted and encouraged to publish their work on the Internet (e.g., on institutional or personal pages) before and during the review and publication process, as this may lead to productive exchanges and greater and faster dissemination of published work (see The Effect of Open Access).