The subjective character of reading and its influence on the construction of meanings Systematic review of the literature
Keywords:
Reading, reading subjectivity, sense building.Abstract
The objective of this research is to study the subjectivity of reading and its relation with the construction of meanings. It tries to present the approaches, theories and results of the most current studies on the subject. The methodology used is a systematic review, carried out through studies in indexed journals such as: Dialnet, Doaj and Redib. The articles, searched by keywords, were selected by reading the abstracts and subjected to the inclusion and exclusion criteria, where 28 of them made up the unit of analysis. Regarding the results, few studies reported the basic theory, about reading subjectivity, which was more evident in literary texts. Studies that focus on reading comprehension do not include the subjectivity nomenclature, but rather the construction of meanings based on the reader's social experiences. This review evidenced the lack of studies on the subjective contribution of reading in general.
References
*Acquistapace, D. D. (2020). Lectura y habitus: un acercamiento a la sociología de la lectura. Literatura: teoría, historia, critica, 22(1), 321-338.
*Anaya, M. J. (2016). Leer con los otros. Aportaciones a la dimensión social de la lectura. Revisa de estudios socioeducativos, 16 (4), 16-26.
Anderson, R. C. (1978): «Schema-Directed Processes in Language Comprehension», in A. Lesgold, J. Pellegrino, S. Fokkema e R. Glaser (eds.): Cognitive Psychology and Instrution. Plenum Press, pp. 67-82.
Barone, L. M. C. (1993). De ler o desejo ao desejo de ler: uma leitura do olhar do psicopedagogo. Vozes.
*Bejarano, M. R. (2019). Del placer de la lectura al deseo de leer. El aprendizaje del buen lector. Revista Complutense de Educación, 30(3), 863-868.
*Bermúdez, V. (2019). Dinámicas de la interpretación poética: emoción y estética cognitiva en la lectura literaria. Revista Signa, 28(19), 139-171.
*Bernal, B. C. L. (2018). ¿Cómo propiciar en los estudiantes una lectura inferencial? Infancias imágenes, 17(1), 109-116.
Boechat, M., Kastrup, V. (2009). A experiência com a literatura numa instituição prisional. Psicologia em revista, 15(3).
*Canavire, V. B. (2016). La lectura de autoayuda como invención de sentido: lecturas placenteras, creativas y reparadoras. Rev. Cad. Comun Santa Maria, 20 (2), 1-19.
*Carreras, J. S., Díaz, M. C., Molina, J. G. (2014). El potencial educativo de la lectura en la construcción de la subjetividad. Educatio siglo XXI, 32(2), 141-162.
Castanho, M. G. (2005). A Descoberta da Pré-Adolescência – O Desenvolvimento Físico e Psicológico e o Universo da Leitura. livros Horizonte.
Certeau, M. de. (1982). A escrita da história. Forense.
*Chavarria, E. F. V. (2015).El tempo y la experiencia de la lectura. Revista Poiésis, 30, 151-156.
Coracini, M. J. R. F. (2005). Concepções de leitura na (pós) modernidade. En R. C. C. P. Lima (Org.). Leituras: múltiplos olhares. Mercado de Letras.
*Cuesta, C. (2013). La enseñanza de la literatura y los órdenes de la vida: lectura, experiencia y subjetividad. Literatura: teoría, historia, crítica, 15(2), 97-119.
*Delgado, P. B. (2016). La lectura en educación básica: un saber dominante, sometido e híbrido. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 46(1), 119-146.
Duarte, R. (2004). Entrevistas em pesquisas qualitativas. Educar, (24), 213-225.
*Elorz, M. G., Palma, E. M. (2015). Mediación lectora y primera infancia: Construcción de sentidos subjetivos e identitarios. Estudio de caso en niños de 3º y 4º de educación básica del Colegio Adventista de Valdivia. Estudios Pedagógicos, 41(Especial), 115-134.
Forattini, O. P. (1996). A tríade da publicação científica. São Paulo: Departamento de Epidemiologia da Faculdade de Saúde Pública da Universidade de São Paulo.
*García, M. A. A. (2014). Comprensión lectora y educación intercultural: hacia un debate sobre el ajuste de los sistemas de mediación estandarizados y su aplicación en entornos cultura urbano popular. ISL, 53-64.
*González, Y. D., Santos, P. J. (2103). Competencias lectoras: estudio de caso en un Instituto, bajo la metodología de investigación descriptiva. Sophia, 9, 49-67.
Goodman, K. (1985). Unity in reading. En H. Singer y R. B. Ruddell. Theoretical model and processes of reading (pp. 813-840). Newark Delaware: International Reading Association.
Gumbrecht, H. U. Corpo e forma: ensaios para uma crítica não hermenêutica. EDUERJ, 1998.
*Hauy, M. E. (2014). Lectura literaria: aportes para una didáctica de la literatura. Revista del Instituto de Estudios en Educación Universidad del norte, (20), 22-34.
*Herrera, M. J., Reinoso, N. V.(2017). La lectura literaria: experiencias en contexto de vulnerabilidad. Revista Latinoamericana de lectura y escritura, 4 (7), 102-128.
*Jiménez, G. G. (2015). La proyección de la personalidad en la palabra oral y escrita. Boletín virtua, 4 (9), 86-94.
*Jiménez, G. G. (2016). Vivir la lectura. Boletín virtual, 5 (7), 101-110.
Jouve, V. (2002). A leitura. (Brigitte Hervor, Trad.). Editora UNESP.
Kleiman, A. B. (2016). Texto e leitor: aspectos cognitivos da leitura. Editora Pontes.
*Kriscautzky, G., Vassalo, I. (2015). Escribir la lectura: producción de sentidos y construcción de la subjetividad. Revista Latinoamericana de lectura y escritura, 2(3), 68-79.
*León, M. P., Roca, J. B., Rius, N. I. (2018). Estudio cuasiexperimental para el análisis del pensamiento crítico en secundaria. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 20 (4), 123-132.
*Maina, M. G. (2018). Entre el globo y el alambre de púas: la dimensión subjetiva de la lectura en América Latina. Revista Latinoamericana de lectura y escritura, 5(10), 321-348.
Martins, M. H. (2006). O que é leitura. Brasiliense.
Moher D, Tetzlaff J, Tricco AC, Sampson M, Altman DG. (2007). Epidemiology and reporting characteristics of systematic reviews, 4(3) 67-78.
Montero, I. y León, O.G. (2007). A guide for naming research studies in psychology. International Journal of Clinical and Health Psychology, 7, 847-862.
*Mosquera, E. M. (2018). Literatura, subjetividad política y educación. Una tríada para pensar. La palabra, (32), 155-166.
*Naranjo, G. P. (2016). Literatura infantil para no lectores. Una experiencia desde la universidad. Horizonte de la ciencia, 6 (11), 59-68.
*Nieves, R. A. O. (2018). Relación literatura y realidad: aperturas hacia una didáctica de la literatura orientada a la generación de experiencias de lectura en los estudiantes. Uni/pluri/versidad, 18(1), 56-66.
*Papaline, V. (2012). Las lecciones de los lectores. A propósito de la recepción literaria. Álabe, (6).
*Quintero, M. A., Rodríguez, C. H. (2018). Ficción y autoimagen. Una aproximación al “sí mismo” a partir de la lectura de textos narrativos. Revista Paradigma, 39 (1), 58-77.
Richardson, J. R. (2011). Pesquisa social. Métodos e técnicas. (3ª ed.). Atlas.
*Rigo, D. Y., Kowszyk, D. I., Kucharski, E. F., Piretro, M. (2018).Construcciones del sentido en torno al leer y escribir en estudiantes del nivel secundario…¡El contexto sí importa! Educación, formación e investigación, 4(7), 141-161.
Román, A. (2019). Imaginarios sociales de exreclusos sobre la lectura y el sentido de la vida: la función de la biblioterapia en personas privadas de su libertad. (Tesis doctoral no publicada) Universidad Argentina John F. Kennedy.
Rouxel, A., Langlade, G., Rezende, N.L. (2013). Leitura subjetiva e ensino de Literatura. Alameda.
Rumelhart, D. E. (1977). Toward an interactive model of reading. En S. Dornic. Attention and performance, (6), 575-603.
Silva, T. (2011). O ato de ler: fundamentos psicológicos para uma nova pedagogia da leitura. Cortez.
Solé, I. (1998). Estratégias de leitura. (6ª ed.). Artmed.
Torres, P. A. C., Vásquez, D. A. L. (2016). El sentido de la lectura crítica en contexto. Revista Katharsis, (22), 375-401.
*Vieiro, P., Amboage, I. (2016). Relación entre habilidades de lectura de palavras y comprensión lectora. Revista de investigación en logopedia, (1), 1-21.
Vygotsky, L. (2008). Pensamento e linguagem. (J. L. Camargo, Trad., 4ª ed.). Martins Fontes.
Zumthor, P. (2000). Performance Recepção Leitura. Educ.
Published
How to Cite
Issue
Section
The authors who publish in this journal accept the following conditions:
1. The authors retain the copyright and assign to the journal the right to first publication, with the work registered under the Creative Commons Attribution license, which allows third parties to use what has been published as long as they mention the authorship of the work and the first publication in this journal.
2. Authors may make other independent and additional contractual agreements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) provided that they clearly indicate that the work was first published in this journal.
3. Authors are permitted and encouraged to publish their work on the Internet (e.g., on institutional or personal pages) before and during the review and publication process, as this may lead to productive exchanges and greater and faster dissemination of published work (see The Effect of Open Access).