Systematic Review of Coping with College Stress in Times of Stress

Authors

  • Alejandro Lanuque Universidad de Flores

Keywords:

University stress, Academic stress, College coping.

Abstract

The present review study analyzes stress generating situations in university students and the coping methodologies for their reduction. The selected analysis units produce alert figures on the problems faced by students in pressure situations. Investigations were surveyed that, in their entirety, take 9,027 students from different study areas as the analysis population. Students in the field of Health Sciences present greater stress in relation to students of Human and Technical careers. In turn, men show better coping strategies compared to women. Students with a lack of self-esteem tend to extend the duration of the degree or abandon it from the beginning. A preponderant factor in facing pressure and reducing stress is tolerance to frustration. Lack of compliance and absence of responsibility in compulsory activities is the other major problem within the university population. Gender issues and stress linked to the study of Health Sciences will be future lines of research.

References

*Cabanach, R. G., Fariña, F., Freire, C., González, P. & del Mar Ferradás, M. (2013). Diferencias en el afrontamiento del estrés en estudiantes universitarios hombres y mujeres. European Journal of Education and Psychology, 6(1), 19-32

*Cabanach, R., Valle, A., Martínez, S. R., Piñeiro, I., & Millán, P. G. (2010). Las creencias motivacionales como factor protector del estrés en estudiantes universitarios. European Journal of Education and psychology, 3(1), 75-87.

*Cardona Arias, J., Pérez-Restrepo, D., Rivera-Ocampo, S., Gómez-Martínez, J. & Reyes, Á. (2014). Prevalencia de ansiedad en estudiantes universitarios. Diversitas: Perspectivas en Psicología, 11(1), 79-89.

*Cardona, A. & Gómez, M. (2018). Conflicto y educación superior: narrativas y vivencias de jóvenes universitarios estudiantes de ciencias sociales y humanas. (Conflict and Higher Education: Narratives and Experiences of Young University Students of Social and Human Sciences). CES Psicología, 11(1), 56-68.

*Carrasco Díaz, I. (2013). Inteligencia emocional y rendimiento académico en estudiantes universitarios de Farmacia y Bioquímica en Huancayo. Apuntes de Ciencia & Sociedad, 3(1), 36-50.

*De Besa-Gutiérrez, M., Gil-Flores, J. & García-González, A. (2019). Variables psicosociales y rendimiento académico asociados al optimismo en estudiantes universitarios españoles de nuevo ingreso. Acta Colombiana de Psicología, 22(1), 152-163.

*González-Olaya, H. L., Delgado-Rico, H. D., Escobar-Sánchez, M., & Cárdenas-Angelone, M. E. (2014). Asociación entre el estrés, el riesgo de depresión y el rendimiento académico en estudiantes de los primeros semestres de un programa colombiano de medicina. FEM: Revista de la Fundación Educación Médica, 17(1), 47-54.

*Halgarazez Perea, L. A., Téllez, J. E., González, G. I. & Luis, O. E. (2016). Percepción de estrés en universitarios, su impacto en el desempeño académico, afrontamiento y apoyo familiar. Revista Mexicana de Estomatología, 3(2), 27-36.

Lanuque, A. (2019) Estrés Universitario. Dunken.

*López-Núñez, M. I., Rubio-Valdehita, S., & Díaz Ramiro, E. M. (2018). Rendimiento, contexto académico y salud percibida en estudiantes de psicología antes y después del EEES. Revista de docencia universitaria, 16(1), 211-225.

*Lledó Carreres, A., Perandones González, T. M., Herrera Torres, L., & Lorenzo, G. (2014). Cansancio emocional, autoestima y satisfacción con los estudios en estudiantes universitarios. International Journal of Developmental and Educational Psychology,7, 161-170.

*Misrachi-Launert, C., Ríos-Erazo, M., Manríquez-Urbina, J. M., Burgos-Ibarra, C., & Ponce-Espinoza, D. (2015). Fuentes de estrés percibidas y rendimiento académico de estudiantes de odontología chilenos. FEM: Revista de la Fundación Educación Médica, 18(2), 109-116.

*Molina, J., Chorot, P., & Sandín, B. (2017). Miedo a la evaluación negativa y autoestima como factores predictivos del rendimiento deportivo: Papel mediador de los estados de ansiedad y autoconfianza. RICYDE. Revista Internacional de Ciencias del Deporte, 13(50), 381-396.

*Pardo Carballido, C., & Cabanach, R. G., (2019). El impacto de un programa de meditación Mindfullness sobre las estrategias de afrontamiento al estrés en estudiantes universitarios. European Journal of Health Research:(EJHR), 5(1), 51-61.

*Pérez, M. C., Gerónimo, E. M., & Castilla, I. M. (2019). La inteligencia emocional y la empatía como factores predictores del bienestar subjetivo en estudiantes universitarios. European Journal of Investigation in Health, Psychology and Education, 9(1), 19-29.

*Rodríguez Ayan, M. N., & Sotelo, M. E. (2014). Cuestionario de adaptación a la vida universitaria (CAVU): desarrollo, estructura factorial y validación inicial. Revista Argentina de Ciencias del Comportamiento, 6(3), 40-49.

*Rodríguez Campuzano, M. D. L. (2012). Competencias académicas, reporte de estrés y salud en estudiantes universitarios. Revista electrónica de psicología Iztacala, 15(2), 553-574.

*Rodríguez, F. M. M. (2018). Estrategias de afrontamiento en una muestra de estudiantes universitarios. International Journal of Developmental and Educational Psychology. Revista INFAD de Psicología., 2(1), 289-294.

*Rodríguez, F. M. M., Lozano, J. M. G., & Rodríguez, A. M. M. (2018). Relaciones entre autoeficacia emprendedora y otras variables psico-educativas en universitarios. European Journal of Investigation in Health, Psychology and Education, 8(2), 91-102.

*Souto-Gestal, A., González Cabanach, R., & Franco Taboada, V. (2018). Sintomatología depresiva y estrategias de afrontamiento activo en estudiantes de fisioterapia. European Journal of Health Research, 4(3), 149-157.

*Taboada, V. F., Cabanach, R. G., & Gestal, A. S. (2019). La percepción de estresores académicos según las orientaciones motivacionales a metas en estudiantes universitarios. European Journal of Investigation in Health, Psychology and Education, 9(3), 189-200.

*Tarabal, S., Mariana, L., & García Pérez, R. C. (2010). Estrategias de afrontamiento al estrés en una muestra de jóvenes universitarios uruguayos. Ciencias Psicológicas, 4(2), 165-175.

*Vega Valero, C. Z., Gómez Escobar, G., Galvez Jaramillo, F., & Rodríguez Hernández, E. E. (2017). Estrés, afrontamiento y emociones en estudiantes universitarios de sistema a distancia. Revista Electrónica de Psicología Iztacala, 20(2), 674-687.

*Vega Valero, C. Z., Gómez-Escobar, G., & Rodríguez, E. E. (2017). Estrés, apoyo social académico y rezago escolar en estudiantes universitarios. Revista Electrónica de Psicología Iztacala, 20(1), 674-687.

*Vidal Conti, J., Muntaner, A., & Sampol, P. P. (2018). Diferencias de estrés y afrontamiento del mismo según el género y cómo afecta al rendimiento académico en estudiantes universitarios. Contextos educativos: Revista de educación, (22), 181-195.

*Zárate-Depraect, N. E., Soto-Decuir, M. G., Martínez-Aguirre, E. G., Castro-Castro, M. L., García-Jau, R. A., & López-Leyva, N. M. (2018). Hábitos de estudio y estrés en estudiantes del área de la salud. FEM: Revista de la Fundación Educación Médica, 21(3), 153-157.

Published

2020-07-24

How to Cite

Lanuque, A. (2020). Systematic Review of Coping with College Stress in Times of Stress. Calidad De Vida Y Salud Journal, 13(ESPECIAL), 130-142. Retrieved from http://revistacdvs.uflo.edu.ar/index.php/CdVUFLO/article/view/267

Issue

Section

Review article