Identidades, orientaciones y prácticas sexo-afectivo-eróticas en estudiantes universitarios del sureste de México
Keywords:
diversidad sexual, orientación sexual, género, estudiantes universitariosAbstract
The objective of the research was to identify aspects of the diversity of gender identities, orientations and sexual practices in a sample of university students in the state of Campeche, Mexico. The sample was made up of 591 students from two Higher Education Institutions aged between 17 and 34 years. An ad hoc questionnaire was used where participants identified, on the one hand, their sex recorded at birth on their birth certificate and, on the other hand, their self-perceived gender identity. The questionnaire explores five aspects that explore the following: 1. Sexual taste or attraction, 2. Emotional or romantic taste/attraction, 3. Falling in love, 4. Erotic/romantic fantasies or dreams and 5. Sexual activity/relationships. The data were analyzed using the Jamovi program. A statistical analysis of dependency between qualitative variables was carried out. The results show significant dependencies (p<.05) between self-perceived identities and sexual orientations, fantasies, infatuations and practices. At the same time, a higher percentage of people were identified who do not identify with the sex registered at birth, compared to official estimates as trans, gender fluid, non-binary or others. Finally, a clear differentiation and variability is evident between orientation, fantasies, falling in love and erotic-affective practice.
References
Aguilar, J. R. (2022). Diagnóstico de docentes universitarios sobre conocimientos y actitudes hacia la diversidad sexual en instituciones educativas públicas del estado de Hidalgo. http://dgsa.uaeh.edu.mx:8080/bibliotecadigital/handle/231104/2927
Bautista Rojas, E. (2018). Reflexiones acerca de la diversidad sexual entre jóvenes indígenas en México. Revista De Estudios Sociales, 1(63), 100-109. https://doi.org/10.7440/res63.2018.08
Bradbury-Jones, C., Molloy, E., Clark, M. y Ward, N. (2020). Gender, sexual diversity and professional practice learning: Findings from a systematic search and review. Studies in Higher Education, 45(8), 1618-1636. DOI: https://doi.org/10.1080/03075079.2018.1564264
Careaga, G. y Cruz, S. (2004). Sexualidades diversas: aproximaciones para su análisis. Ed. Miguel Angel Porrua.
Chávez, M. A., Zapata, J., Petrzelová, J. y Villanueva, G. (2018). La diversidad sexual y sus representaciones en la juventud. Psicogente, 21(39), 62-74. DOI: https://doi.org/10.17081/psico.21.39.2822
CNDH, (2016). Cartilla de derechos sexuales de adolescentes y jóvenes. Comisión Nacional de los Derechos Humanos. Ciudad de México. https://www.cndh.org.mx/sites/all/doc/Programas/VIH/Divulgacion/cartillas/Cartilla-Derechos-Sexuales-Adolescentes-Jovenes.pdf
Cruz, R. J. (2020). Heteronormatividad y diversidad sexual en la formación del profesorado: Estudio etnográfico en una escuela Normal de la Ciudad de México. Diálogos sobre educación. Temas actuales en investigación educativa, 11(21). DOI: https://doi.org/10.32870/dse.v0i21.678
Fausto-Sterling, A. (2006). Cuerpos Sexuados. La política del género y la construcción de la sexualidad. Ed. Melusina.
Genise, G., De Giuli, S. y Di Pardo, M. (2022). Relación entre la orientación sexual y depresión en una muestra de adolescentes argentinos: orientación sexual y depresión en adolescentes. Calidad de Vida y Salud, 15(1), 2-14. http://revistacdvs.uflo.edu.ar/index.php/CdVUFLO/article/view/370
Hernández, P. (2004). Los estudios sobre diversidad sexual en el PUEG. En G. C. Careaga, Sexualidades diversas: aproximaciones para su análisis (págs. 21-33). Ed. Miguel Angel Porrua.
Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación (Vol. 6, pp. 102-256). Ed. Mc Graw-Hill: México.
Instituto Nacional de Estadística y Geografía. (2022). Encuesta Nacional sobre Diversidad Sexual y de Género 2021. Gobierno de México, https://www.inegi.org.mx/programas/endiseg/2021/
Lagunas, L. F., Caceres, B., Silva, M. B., Passi-Solar, A., Delgado, J. B., López-Salvo, F., ... y Hughes, T. L. (2022). Sexual and gender minority health in Chile: findings from the 2016–2017 Health Survey. Revista de saude publica, 56, 96. DOI: https://doi.org/10.11606/s1518-8787.2022056004086
Lara-Garrido, A. S., Álvarez-Bernardo, G., Márquez Díaz, J. R. y García-Berbén, A. B. (2022). Conocimientos y actitudes hacia la diversidad sexual y de género en alumnado universitario del ámbito de la intervención social. REOP - Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 33(1), 108–127. https://doi.org/10.5944/reop.vol.33.num.1.2022.33768
Lara-Garrido, A. S., Rivarola, L. P. y Álvarez-Bernardo, G. (2024). Conocimientos y actitudes sobre diversidad afectivo-sexual y de género en estudiantado del Grado en Trabajo Social. Alternativas. Cuadernos de Trabajo Social, 31(2), 310-331. DOI: https://doi.org/10.14198/ALTERN.26263
Mogrovejo, N. (2008). Diversidad sexual, un concepto problemático. Trabajo social UNAM, (18). DOI: DOI: https://doi.org/10.22201/ents.20075987p.2008.18.19577
Parrini, R. (2018). Deseografías. Una antropología del deseo. Universidad Nacional Autónoma de México. https://www.casadelibrosabiertos.uam.mx/contenido/contenido/Libroelectronico/deseografias.pdf
Pérez, F. T. y Díaz-Loving, R. (2013). En torno a la sexualidad: actitudes y orientación sociosexual en una muestra mexicana. Psicología Iberoamericana, 21(1), 7-15. DOI: https://doi.org/10.48102/pi.v21i1.159
Rodríguez-Pizarro, A. N. y Rivera-Crespo, J. (2020). Diversidades sexuales e identidades de género: entre la aceptación y el reconocimiento. Instituciones de Educación Superior (IES). CS, (31), 327-357. DOI: DOI: https://doi.org/10.18046/recs.i31.3261
Rojas, A. D. G., del Río Olvera, F. J. y Vilariño, C. S. (2022). La formación del alumnado universitario en género y sexualidad como estrategia preventiva del sexismo en las aulas. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 25(3), 177-189. DOI: https://doi.org/10.6018/reifop.533411
Sociedad Mexicana de Psicología. (2010). Código ético del psicólogo. Ed. Trillas.
Valencia, S. (2015). Del queer al cuir: ostranénie geopolítica y epistémica desde el sur glocal. Queer & Cuir. Políticas de lo irreal, 19-37.
Valcuende, J. M. (2006). De la heterosexualidad a la ciudadanía. AIBR: Revista de Antropología Iberoamericana, 1(1), 125-142. https://aries.aibr.org/storage/antropologia/01v01/articulos/010107.pdf
Vaquero Jiménez, C. (2021). Actitud de los jóvenes universitarios ante la diversidad sexual y de género. https://uvadoc.uva.es/handle/10324/47711
Verdejo-Muñoz, M. (2020). Conocimientos y actitudes de estudiantes universitarios hacia la diversidad de género y la diversidad sexual en un contexto multicultural. DOI: https://h10.30827/Digibug.63002
Published
How to Cite
Issue
Section
Copyright (c) 2024 Sinuhé Estrada-Carmona, Gabriela Isabel Pérez-Aranda, Eric Alejandro Catzin-López
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The authors who publish in this journal accept the following conditions:
1. The authors retain the copyright and assign to the journal the right to first publication, with the work registered under the Creative Commons Attribution license, which allows third parties to use what has been published as long as they mention the authorship of the work and the first publication in this journal.
2. Authors may make other independent and additional contractual agreements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) provided that they clearly indicate that the work was first published in this journal.
3. Authors are permitted and encouraged to publish their work on the Internet (e.g., on institutional or personal pages) before and during the review and publication process, as this may lead to productive exchanges and greater and faster dissemination of published work (see The Effect of Open Access).