Graduate students who owe their thesis
Systematic Review Study
Keywords:
Postgraduate, Thesis, Procrastination, Systematic reviewAbstract
The needs for training in postgraduate studies are increasingly numerous, but the lack of specificity of theses is also growing. For this reason, we sought to understand the difficulties that students go through in the process of constructing their postgraduate theses, to offer strategies for completing academic obligations at this educational level. A systematic review was carried out that provided 15 units of analysis from Redalyc, REDIB and Google Scholar, under the search terms “postgraduate thesis” in Spanish. Difficulties were detected in the completion of the thesis due to lack of specific and methodological training on how to carry it out, obstacles in approaching the director and disagreements between directors and juries. In the same way, suggestions and proposals for success were compiled. Actions are required by the academic institutions that are in charge of this educational offer.
References
*Álvarez, G. y Difabio de Anglat, H. (2018). La actividad metalingüística en espacios de interacción entre pares: reflexiones en torno a un taller virtual orientado a la escritura de la tesis de posgrado. Perfiles educativos, 39(155), 51-67.
*Álvarez, G. y Difabio de Anglat, H. (2019a). Retroalimentación entre pares en un taller virtual de escritura de tesis de posgrado. Apertura, 11(2), 40-53. https://doi.org/10.32870/ap.v11n2.1540
*Álvarez, G. y Difabio de Anglat, H. (2019b). Formación virtual sobre tesis de posgrado: construcción del conocimiento en actividades con pares y expertos en foros. Aprendizaje virtual sobre tesis de posgrado: nivel de construcción de conocimiento en actividades con pares y expertos en foros. Panorama, 13(25), 88-100.
*Aragón-Vargas, L. F., y Matarrita, A. J. (2022). Buenas prácticas de supervisión de tesis de grado y posgrado. Pensar en movimiento: Revista de Ciencias del Ejercicio y la Salud, 20(1), e50522-e50522.
Araujo, S. y Walker, V. (2020). El posgrado en la Argentina: la acreditación en perspectiva comparada. Integración y Conocimiento: Revista del Núcleo de Estudios e Investigaciones en Educación Superior de Mercosur, 9(1), 11-29.
Arnoux, E., Borsinger, A., Carlino, P., Di Stefano, M., Pereira, C. y Silvestri, A. (2004). La intervención pedagógica en el proceso de escritura de tesis de posgrado. Revista de la Maestría en Salud Pública, 2(3), 1-16.
*Carrasco Dioses, L. E. (2022). Gestión del tiempo y procrastinación académica en maestrandos de una universidad peruana, 2021. [Tesis de Maestría en Docencia Universitaria]. Universidad César Vallejo.
Carlino, P. (2003 a). La experiencia de escribir una tesis: contextos que la vuelven más difícil. Comunicación libre en el II Congreso Internacional de la Cátedra UNESCO de Lectura y Escritura, Universidad Católica de Valparaíso, Chile.
Carlino, P. (2003 b). ¿Por qué no se completan las tesis en los posgrados? Obstáculos percibidos por maestrandos en curso y magistrandos exitosos. Comunicación libre publicada completa en las Actas de las X Jornadas de Investigación en Psicología. Facultad de Psicología de la Universidad de Buenos Aires.
*Casasola Rivera, W. (2022). Revisión sistemática sobre procrastinación en estudiantes universitarios en el contexto latinoamericano. Psicología UNEMI, 6(11), 227-244. https://doi.org/10.29076/issn.2602-8379vol6iss11.2022pp227-244p
*Chigne Moscoso, C. (2018). Autoeficacia y procrastinación académica en estudiantes de una universidad nacional de Lima Metropolitana, 2017. [Tesis de Maestría en Docencia Universitaria]. Universidad Cesar Vallejo.
*Colombo, L., Iglesias, A., Kiler, M. y Saez, V. (2022). Grupos de escritura en el postgrado: experiencias de tesistas. Espacios en blanco. Serie indagaciones, 32(1), 163-172.
Dávila, M. (2012). Tendencias internacionales en posgrado. Revista Integración y Conocimiento, 1, 18- 26.
De Dios Pérez, M. J. (2019). Perfiles de estudiantes universitarios y su ajuste a las metodologías de enseñanza. Revista INFAD de Psicología. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 1(1), 171-182.
Giraldo, G. T. y Losada, A. V. (2022). El aprender, el saber y el enseñar: los problemas en el aula vida Estudio de Revisión Sistemática. Perspectivas Metodológicas, 22, 22-22.
*Hernández-Márquez, C., Ojeda-Chacón, T., Torres-Paz, P. I. y Arizmendi-Jaime, E. (2020). Caracterización de las investigaciones de tesis de posgrado en enfermería. Enfermería Universitaria, 17(3), 328-339.
*Herquínigo Mendoza, G. D. R. (2021) Procrastinación académica y autoeficacia general en estudiantes de pregrado y posgrado de una universidad privada de Huancayo. [Tesis para obtener el título de Lic. en Psicología]. Universidad Continental.
Lamfri, N. Z., y Araujo, S. M. (2018) Los estudios de posgrado en contextos de evaluación. Revista Lusófona de Educação, 41, 219-231.
*Laureano, C. A. y Ampudia, L. G. (2019). Procrastinación: Revisión Teórica. Revista de investigación en psicología, 22(2), 363-378.
Losada, A. V., Zambrano Villalba, M. C. y Marmo, J. (2022). Clasificación de métodos de investigación en psicología. Psicología UNEMI, 6(11), 13-31. https://doi.org/10.29076/issn.2602-8379vol6iss11.2022pp13-31p
Manchado Porras, M. y Hervías Ortega, F. (2021). Procrastinación, ansiedad ante los exámenes y rendimiento académico en estudiantes universitarios. Interdisciplinaria, 38(2), 242-258. https://doi.org/10.16888/interd.2021.38.2.16
Marmo, J., Zambrano Villalba, M. C., y Losada, A. V. (2022). Propuestas metodológicas en estudios de revisión sistemática, metasíntesis y metaanálisis. Psicología UNEMI, 6(11), 32-43. https://doi.org/10.29076/issn.2602-8379vol6iss11.2022pp32-43p
Martin, Y, Maclachlan, M. & Karmel, T. (2001). Postgraduate Completion Rates. Occasional Paper Series 2001D. Higher Education Division, Department of Education, Training and Youth Affairs.
Murillo, F. J., y Duk, C. (2017). El ODS 4 (y el 16) como meta para los próximos años. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 11(2), 11-13.
Ogrinc, G., Davies, L., Goodman, D., Batalden, P., Davidoff, F. y Stevens, D. (2015). SQUIRE 2.0 Estándares para la excelencia en los informes de mejora de las directrices de publicación revisadas a partir de un proceso de consenso detallado. Revista Estadounidense de Cuidados Intensivos, 24(6), 466-473.
Pardo Bolívar, D., Perilla Ballesteros, L. y Salinas Ramírez, C. (2016). Relación entre procrastinación académica y ansiedad-rasgo en estudiantes de psicología. Cuadernos Hispanoamericanos de Psicología, 14(1), 31–44. https://doi.org/10.18270/chps..v14i1.1343
*Perdomo, B. y Morales, O. A. (2022). Errores y dificultades en la elaboración de las tesis de pre y postgrado del estudiantado peruano: Implicaciones pedagógicas. Revista Electrónica Educare, 26(1), 380-400.
Rama Vitale, C. (2008). Los Posgrados en América Latina y el Caribe en la sociedad del conocimiento. Nueva Editorial Universitaria.
*Reina Salazar, S. D. (2022). Procrastinación académica en estudiantes de posgrado: una revisión sistemática. [Tesis de Doctorado]. Universidad César Vallejo.
Ruggiero, A. M., y Ambrosini, C. M. (2017). Bendita tesis: tribulaciones personales e institucionales. Revista Perspectivas Metodológicas, 17(19), 105-117.
*Soto Figueredo, C. H. (2020). Factores asociados a la elaboración de tesis en la Universidad Nacional de Asunción, Paraguay. Actualidades Investigativas en Educación, 20(2), 500-527.
*Tejeda Blua, C. A. (2021). Producción de tesis de posgrado en egresados de maestría en administración de una universidad estatal. [Tesis de Maestría en Administración]. Universidad Nacional Agraria La Molina.
Published
How to Cite
Issue
Section
Copyright (c) 2023 Henrique Carivaldo De Miranda Neto, Wilmar Evelio Gil Valencia, Simone Marins D. Santos, Jose Armando Vicente, Fernando De Sousa Santana, Beatriz Baroni, Julieta Marmo, Analia Veronica Losada
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The authors who publish in this journal accept the following conditions:
1. The authors retain the copyright and assign to the journal the right to first publication, with the work registered under the Creative Commons Attribution license, which allows third parties to use what has been published as long as they mention the authorship of the work and the first publication in this journal.
2. Authors may make other independent and additional contractual agreements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) provided that they clearly indicate that the work was first published in this journal.
3. Authors are permitted and encouraged to publish their work on the Internet (e.g., on institutional or personal pages) before and during the review and publication process, as this may lead to productive exchanges and greater and faster dissemination of published work (see The Effect of Open Access).