The Emotional intelligence in adolescents, analysis according to gender, course and sports practice
Keywords:
Emotional Intelligence, physical activity, education, Physical Education.Abstract
Emotional intelligence (EI) is a concept that has undergone considerable development in the field of health, as it is fundamental to understanding the nature of relationships (Beauvais, Brady, O' Shea, & Griffin, 2011). In nurses, EI has great importance on the therapeutic relationship established with the patient (Cerit, & Beser, 2014), on the proper management of work-related stress and burn-out, on job satisfaction, teamwork, and leadership. Within this framework, the present study aims to determine the impact of the socio-demographic variables (work situation, age and training) on the IE levels of a sample of 214 Spanish nurses. The Trait Meta-Mood Scale -24 (TMMS24) instrument is used for this purpose. Data analysis was developed using descriptive statistics and t-tests, and ANOVAS, using SPSS version 22. The results suggest that statistically significant relationships are established at IE levels and the level of education, work situation and age of the participants in the study sample.
References
Álvarez, J. (2011). Los deportes colectivos: teoría y realidad. Desde la iniciación al rendimiento. Prensas universitarias de Zaragoza.
Aquino, A. E. (2003). Diferencias de Género y Edad en la Inteligencia Emocional de un Grupo de Internautas. Universidad Inca Garcilaso de la Vega.
Arrabal, E. M. (2018). Inteligencia emocional. Editorial Elearning, SL.
Bar-On, R. (1997). The Emotional Quotient Inventory (EQ-i): A test of emotional intelligence. Multi-Health Systems.
Berrocal, P. F., & Pacheco, N. E. (2005). La inteligencia emocional y la educación de las emociones desde el modelo de mayer y salovey. Revista Interuniversitaria De Formación Del Profesorado, 54, 63-94.
Castro-Sánchez, M., Zurita-Ortega, F., & Chacón-Cuberos, R. (2018). Inteligencia emocional en deportistas en función del sexo, la edad y la modalidad deportiva practicada. Sportis, 4(2), 288-305.
Castro-Sánchez, M., Zurita-Ortega, F., & Chacón-Cuberos, R. (2019). Clima motivacional en deportistas en función de la modalidad deportiva. SPORT TK-Revista EuroAmericana de Ciencias del Deporte, 8(1), 31-38.
Chermack, T. J., Fofonah, I., Balthaser, S., Coons, L. M., Harmon, J., Wichmann, B., & Nathan, J. (2019). The Effects of Scenario Planning on Perceptions of Emotional Intelligence. World Futures Review.
Dunn, J. (1990). La elaboración del sentido. Paidós. Fernández, M. S., Perera, J. J. D., Padilla, H. A. S., & Izquierdo, S. J. (2019). Inteligencia emocional; cuestión de género. Revista Boletín Redipe, 8(5), 158-167.
Fernández, M. S., Perera, J. J. D., Padilla, H. A. S., & Izquierdo, S. J. (2019). Inteligencia emocional; cuestión de género. Revista Boletín Redipe, 8(5), 158-167.
Fröhner, G. (2003). Esfuerzo físico y entrenamiento en niños y jóvenes. Paidotribo.
Gallardo-Peña, A. M. (2019). Relación entre el compromiso deportivo, la resiliencia, la inteligencia emocional y la agresividad de los deportistas en función de las horas de entrenamiento, la modalidad deportiva, la edad y el sexo (Tesis doctoral). Universidad de Córdoba, Córdoba.
García, M., & Giménez, I. (2010). La inteligencia emocional y sus principales modelos: Propuesta de un modelo integrador. Revista Digital del Centro del Profesorado Cuevas-Olula, 43-52.
García, V., Graupera, J. L., Ruiz, L. M., & Palomo, M. (2013). Inteligencia Emocional en el Deporte: Validación española del Schutte Self Report Inventory (SSRI) en deportistas españoles. Cuadernos de Psicología del deporte, 13(1), 25-36.
García, J. E. M., Román-Palmero, J., García, S. L., Guillamón, A. R., Soto, J. J. P., & Cantó, E. G. (2019). Propiedades psicométricas de la Escala de Motivación Deportiva y análisis de la motivación en las clases de educación física y su relación con nivel de práctica de actividad física extraescolar (Psychometric properties of the Sports Motivation Scale, and. Retos, 36(36), 283-289.
Gardner, H. (1993). Estructuras de la mente. La teoría de las inteligencias múltiples. Fondo de cultura y economía.
Goleman, D. (1995). Inteligencia Emocional. Kairós.
Goleman, D. (2006). Inteligencia social. Kairós.
Greenspan, M. J., & Feltz, D.F. (1989). Psychological interventions with athletes in competitive situations: a review. The Sport Psychologist, 3, 219-236.
Grewal, D. D., & Salovey, P. (2006). Benefits of emotional intelligence. A life worth living: Contributions to positive psychology, 104-119.
Güel, M. (2013). ¿Tengo inteligencia emocional? Ediciones Paidós.
Hidalgo, S. (2013). Estrés, ansiedad y rendimiento en el deporte de alta competición. Paidotribo.
Juanmartí, F. B., Bernal, J. S., Puig, V. F., & Matas, M. S. (2019). Trastorno límite de la personalidad e inteligencia emocional en adolescentes institucionalizados. International Journal of Psychology and Psychological Therapy, 19(2), 229-238.
Maricela, M. & Rivas, L. (2005). Orígenes, evolución y modelos de inteligencia emocional. INNOVAR, Revista de Ciencias Sociales y Administrativas, 9-24.
Märtin, D. & Boeck, K. (2012). EQ. Inteligencia Emocional: Claves para triunfar en la vida. Edaf.
Mora, J. A. (2008). Visión actual de la psicología del deporte. Wanceulen.
Noten, M. M. P. G., van der Heijden, K. B., Huijbregts, S. C. J., Bouw, N., Van Goozen, S. H. M., & Swaab, H. (2019). Empathic distress and concern predict aggression in toddlerhood: The moderating role of sex. Infant behavior and development, 54, 57-65.
Pérez, N. & Filella, G. (2019). Educación emocional para el desarrollo de competencias emocionales en niños y adolescentes. Praxis & Saber, 10(24), 23-44.
Ruiz-Melero, M. J., Ferrando, M., Sainz, M., & Prieto, M. D. (2019). La inteligencia emocional en alumnos de arte dramático. En D. Padilla, J. M., Aguilar y R. López (Ed.), Salud y ciclo vital (pp. 67-70). Dykinson, S.L.
Sáez-Abelló, G. A. & Ocampo-Pineda, J. C. (2019). Características Psicológicas en Deporte Individual y Colectivo. Revista de Entrenamiento Deportivo, 33(4).
Salovey, P. & Mayer, J. D. (1990). Emotional intelligence. Imagination, Cognition and Personality, 9(3), 185-211.
Salovey, P., Mayer, J., & Brackett, M. (2004). Emotional intelligence. Dude publishing.
Schutte, N.S., Malouff, J.M., Hall, L.E., Haggerty, D.J., Cooper, J.T., Golden, C.J., & Dornheim, L. (1998). Development and validation of a measure of emotional intelligence. Personality and Individual Differences, 25(2), 167-177.
Siguenza, V., Carballido, R., Pérez, A. P., & Fonseca-Pedrero, E. (2019). Implementación y evaluación de un programa de inteligencia emocional en adolescentes. Universitas Psychologica, 18(3), 1-13.
Sordo, S. Á. (2019). El cerebro en el deporte: cómo mejorar el rendimiento a través del entrenamiento en regulación emocional. Revista de Nutrición Práctica (23), 22.
Soriano, J. G., Molero, M. D. M., Pérez, M.D.C., Barragán, A. B., Simón, M. D. M., Martos, Á., Oropesa, N.F., Sisto, M., & Gázquez, J. J. (2019). Análisis de modelos teóricos explicativos de la inteligencia emocional. Variables Psicológicas y Educativas, 3, 295-306.
Suberviola, I. (2019). Diferencias en competencias emocionales desde la variable género. Variables Psicológicas y Educativas para la intervención en el ámbito escolar, 3, 281-286.
Suero, S. F., Almagro, B. J., & Buñuel, P. S. L. (2019). Necesidades psicológicas, motivación e inteligencia emocional en Educación Física. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 22(2).
Valladares, F. E. (2019). La estabilidad psicológica en la actividad deportiva. PODIUM Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 14 (3), 334-336.
Published
How to Cite
Issue
Section
The authors who publish in this journal accept the following conditions:
1. The authors retain the copyright and assign to the journal the right to first publication, with the work registered under the Creative Commons Attribution license, which allows third parties to use what has been published as long as they mention the authorship of the work and the first publication in this journal.
2. Authors may make other independent and additional contractual agreements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) provided that they clearly indicate that the work was first published in this journal.
3. Authors are permitted and encouraged to publish their work on the Internet (e.g., on institutional or personal pages) before and during the review and publication process, as this may lead to productive exchanges and greater and faster dissemination of published work (see The Effect of Open Access).